>

12 Kubában készült fotó és egy Havannában játszódó novella részletei a falakon. Irodalom és fotográfia találkozik az idei Budapesti Fotófesztiválra válogatott képek kapcsán az East of Eden galériában a sokszínűség jegyében rendezett kiállításon. (East of Eden Gallery, Budapest, Paulay Ede utca 67, http://www.eastofeden.hu)

Elsa Valle híres kubai zenészcsaládból származik, Havannából került Budapestre. A legrangosabb havannai zeneművészeti iskola elvégzése után négy évig lépett fel az ikonikus la Tropicana-ban. A kiállítás megnyitón kubai dalokat énekelt.
Tóth Krisztina és Szűcs Péter
Szűcs Péter, Gálffi László, Győri Nagy Hajnal belsőépítész-lakberendező és Horváth Dávid reklámszakember
Tina Madasa Dél-Afrikából érkezett Magyarországra, orvosnak tanul nálunk.
Kuba afrikai gyökereiről beszélgettünk az angol nyelvű tárlatvezetés után az East of Eden Galériában.

Dr. Zászlósi Ágnes, dr. Stefanov Kinga, Kovács Éva, Szántó Éva, Engelmann Léna
Szűrszabó Péter, Orion, Abodi Dóra divattervező és Szűcs Péter

Bal szélen Kovács Éva, középen fehér blúzban Vidács Vanessza, Maszlag Nikoletta, jobb szélen Dobos Lili

Havanna fontos helyszín az életemben. Azon kevés városok egyike, ami alkotásra ösztönöz. A kiállításon látható legtöbb kép Havannában készült. Hogyan indul el egy történet és hogyan születik meg egy karakter? Évtizedek óta gyűjtök történeteket és arcokat, neveket és mondatokat a világ különböző pontjain. A találkozásokból aztán újabb képek és történetek születnek. Van, amelyik már megtalálta a helyét, kiállításra vagy könyvbe került, és van olyan is, amelyik még nem lett része egy nagyobb egésznek. A fotókiállítás azt mutatja meg, ahogyan egy összesűrített pillanatból irodalom születik.

A falakon olvasható novellarészletekből egy kubai lány és egy európai fiú kezdődő kapcsolata bontakozik ki. A lány soha nem hagyta el Havannát, a várost, ahol született. Éjjeliőrként dolgozik egy általános iskolában, szeretne világot látni. A fiú fotográfus, sokat látott már a világból és azt érzi, Havanna marasztalja. Ennek a két embernek a gondolatai fonódnak össze azokban a történetekben, amelyek Havanna ikonikus sétálóutcáján, a Paseo del Prado-n kezdődnek. A történetet elindító fotók és a találkozásokból született történetek láthatók és olvashatók az East of Eden Galériában.

Mangóárus, 2018. La Habana, Cuba

“Korábban ámuldozva figyeltem a más országokból idecsöppent utazók arcát a város utcáin. Azokét, akiken láttam, milyen mélyen és visszavonhatatlanul szeretnek bele Havannába. Elképzelni sem tudtam akkor még, hogy mit látnak meg ebben az összeomlás szélén táncoló, halálra ítélt városban, amiben lassan már viharnak sem kell kerekednie ahhoz, hogy apró darabokra hulljon szét. Na, nem mintha én nem szeretném őrülten ezt a várost, ahová születtem. Igaz, nem sok másikat láttam életemben, de azt tudom, hogy amiért én szeretem, azért nem szeretheti egy olyan ember, aki messziről érkezett ide. Azok miatt szeretem igazán Havannát, akik velem együtt élnek ebben a városban. Akikkel segítünk egymásnak élni és túlélni, akikkel ebben a városban fonódott össze a sorsunk. Eddigi életemben mindössze egy városba jutottam el Havannán kívül. Trinidadban azzal a francia fotográfussal jártam, aki azt ígérte, hogy egy napon a rólam készült képekkel tér majd vissza Kubába, de soha többé nem láttam. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem fog visszatérni valamikor. Az is lehet, hogy már vissza is tért, de nem talált meg, mert már nem ott lakom, ahol akkor laktam, amikor megismertük egymást.” 

(Részlet a havannában játszódó novellából)

Absztrakt gesztus, 2016. Paseo del Prado, La Habana, Cuba
Mucsy Szilvi, a Budapesti Fotófesztivál igazgatója, Erdész Barna, az East of Eden Galéria tulajdonosa, Szűcs Péter és Ott Anna, aki megnyitóbeszédében a történetek és a mesélés fontosságáról is mesélt.

A falakon olvasható novellarészletekből egy kubai lány és egy európai fiú kezdődő kapcsolata bontakozik ki. A lány soha nem hagyta el Havannát, a várost, ahol született. Éjjeliőrként dolgozik egy általános iskolában, szeretne világot látni. A fiú fotográfus, sokat látott már a világból és azt érzi, Havanna marasztalja. Ennek a két embernek a gondolatai fonódnak össze azokban a történetekben, amelyek Havanna ikonikus sétálóutcáján, a Paseo del Prado-n kezdődnek. A történetet elindító fotók és a találkozásokból született történetek láthatók és olvashatók az East of Eden Galériában május 11-ig.

Elöl pohárral a kézben Pusztai Viktor

Tóth Zorka, Dobos Lili

Vidács Vanessza, Polgár Orsolya, Pusztai Viktor

A kiállítás nem jöhetett volna létre az Alfa Biztosító támogatása nélkül. „Szűcs Péter színes és érzékletes fotókkal és útleírásokkal hív világunk felfedezésére. Péter munkásságában a sokszínűség olyan érték, amely alapítása óta meghatározó az Alfa Biztosító és tulajdonosunk, a Vienna Insurance Group (VIG) működésében, amely épp kétszáz éve jött létre Bécsben, a kulturálisan, etnikailag, és földrajzilag sokszínű Osztrák–Magyar Monarchia szívében. A diverzitás az életünk része, hiszen az Alfánál tevékenykedő ezer kolléga és háromezer biztosítási tanácsadó sokféle háttérrel, gondolkodásmóddal, érdeklődési körrel gazdagítja a mindennapjainkat. Ezt a számunkra fontos értéket fedeztük fel Szűcs Péter munkáiban és tevékenységében, ezért döntöttünk a támogatása mellett.” – mondta Zatykó Péter, az Alfa Biztosító elnök-vezérigazgatója. Az Alfa biztosítótól egy évre szóló utasbiztosítást is kaptam idén májustól, ezzel kapcsolatban hamarosan Hamburgból jelentkezem, addig is mindent az Alfa utasbiztosításról ezen a linken: https://www.alfa.hu/utasbiztositas

Az Alfa Biztosító csapata
Drevenka Edit, Szűcs Péter és Kovács Éva a Mangóárus c. kép előtt.
Ott Anna megnyitó beszéde az Arcok.Színek.Történetek. című kiállítás megnyitóján hangzott el:

„Egyáltalán nem értek a képzőművészethez. Pontosan ugyanúgy vagyok vele, mint a versekkel: évek óta távolságból kerülgetjük egymást, viszont egyre több olyan helyzetbe kerülök, amikor azt várják tőlem, beszéljek róluk. Mit mondhatnék egy versről, hogyan beszélhetnék egy képről? Nem vagyok sem művészet- sem irodalomtörténész, így egyetlen skálán tudom mérni az alkotásokat: hatnak-e rám, vagy sem. Most, hogy elmondtam, mihez nem értek, azt is elmondom, mi az ami viszont egészen a sajátom: a tiszteletem, minden alkotó ember felé és a kíváncsiságom, hogy megértsem, hogyan is varázsolnak ők. Mert bár értem én, hogy az alkotás munka (ahogy a befogadás is az), de biztos vagyok benne, hogy van egy pillanat, egy mozdulat, egy félmondat, egy illat, amiből megszületik a mű. Én általában erre vagyok kíváncsi, Szűcs Péter kiállítása pedig maga a válasz. A galériában kiállított 12 fénykép, 12 esszencia, apró pillanat sűrítménye, egy kép lehet a szikra, amiből nagyregény születik, de lehet egy lezárás is, ami azért született, hogy a többi közé simulva egy kiállítás formájában mondja el a saját történetét.
 
És ha már a történeteknél tartunk, van egy dolog, ami mindannyiunkban, akik ma este itt állunk ebben a térben, sőt mindannyiunkban, akik a bolygón élünk közös. Mióta világ a világ elementáris erővel vonzódunk a történetekhez. A történet egyidős az emberrel és szükségünk van rá, szinte mint a levegőre. A történeteknek fontos és kivételes szerepük van az életünkben, még ha nem is sejtjük mennyire. Minden kultúra ősi részei és a legfontosabb céljuk, hogy hatással legyenek ránk, hogy igénybe vegyenek minket intellektuálisan és érzelmileg.

Csak gondoljatok arra a pillanatra, amikor elolvastok egy sort a könyvből és úgy érzitek, ez a tiétek, ez rólatok szól. Vagy nézzetek rá a képre, amit a nappalitokba akasztottatok évekkel ezelőtt, mi ennek a története és milyen hatással van rátok? A történetekből ismerjük meg a világot és önmagunkat, általuk igyekszünk feldolgozni a próbatételeket, amiket az élet elénk állított, a történetekkel ápoljuk a hagyományainkat, de történetmeséléssel neveljük a gyerekeinket is. És ha ez nem lenne elég, a történetek képesek gyógyítani, képesek az egyén, a család, de akár egy társadalom sebeit is begyógyítani. Épp ezért a mesélők mindig különleges helyet foglaltak el egy közösség életében, köréjük gyűltek az emberek, csüngtek szavaikon, szinte varázserővel ruházták fel őket. Úgy tűnhet, letűnt kor szereplői ők, hogy a meséket már nem a tűz körül hallgatjuk, hanem a zsebünkben folyamatosan rezgő telefont megnyitva ömlenek ránk a történetek, csak győzzünk válogatni közülük. De van egy jó hírem, azért néhányan még itt élnek köztünk, Szűcs Peti pedig az egyik közülük, Szűcs Peti nagy mesélő, az igazi, klasszikus értelemben.
 
Még mielőtt megismertem volna, gondoltam róla valamit. Azt, hogy milyen bátor! Menő, kreatív, divatlap főszerkesztői munkáját ott hagyva elindult világot látni! Mikor olvasni kezdtem a blogbejegyzéseit, biztos voltam benne, hogy varázsló. Hogyan máshogy történhetne, hogy a világ bármely tájára, kultúrájába érkezik, körbenéz, felméri a terepet, belesimul, majd szinte bárkit képes szóra bírni, bárkit képes megnyitni, bárki elmeséli neki a saját történetét? Aztán megismertem személyesen, dolgoztunk együtt, beszélgettünk sokat, és rájöttem, tényleg varázsereje van, úgy hívják, hogy érzékenység. Ezzel az érzékenységgel fordul mindenkihez, ezzel az érzékenységgel éli minden napját, hozza meg döntéseit és ez a művészete kiindulópontja. Mindegy a médium, irodalom, vagy képzőművészet, nélküle nem érdemes történetet mesélni. Érzékenység nélkül nincs megértés, így minket, olvasókat, befogadókat is arra ösztönöz, hogy gyakoroljuk érzékenységünket. Mintha folyamatosan azt üzenné nekünk,
hogy ne csak önmagunkat lássuk,hanem a másikat is! Hálásak lehetünk neki.
 
Ezek a képek mesélnek, mi pedig a történet részesei leszünk abban a pillanatban, amikor rájuk  nézünk. Úgy tudunk kapcsolatba lépni a képeken szereplőkkel, hogy több ezer kilométer választ el minket tőlük és valójában teljesen ismeretlenek számunkra. Csodálatos játék ez, megállni egy budapesti galéria falán függő kép előtt és kitalálni, vajon ki ez az ember előttem, honnan érkezett és hova tart, mi a kapcsolata a másik szereplőhöz, milyen élethelyzetben lépett oda hozzá egy másik idegen, hogy lefényképezze őt? És az igazi kérdés, hogy valóban ezek a kérdések izgatnak-e minket, vagy az, hogy bennünk milyen érzéseket ébresztenek a képek, amiket nézünk.
 
Köszönjük ezt a játékot! Köszönjük ezt az élményt!”
(Ott Anna)

Szűcs Péter és Gyuricza Eszter, a Libri Kiadó kiadóvezetője, a Dharma című regény felelős kiadója és szerkesztője
Reichardt Aurélia, Horváth Dávid, Tóth Krisztina és Győri Nagy Hajnal
Mucsy Szilvi, Szűcs Péter és Göbölyös N. Luca fotográfus
Szűcs Dorottya és Engelmann Léna
Lehet -e annál boldogabb a szerző, amikor Havannában játszódó története megelevendik a való életben? A záró tárlatvezetésre sétált be a galériába Rafael és Evelin. Rafael kubai, Havannában nőtt föl, beleszeretett egy magyar lányba, akitől több gyereke is született. Az egyik a képeken látható Evelin, aki félig kubai, félig magyar. Mint megtudtam, otthon is spanyolul beszélnek mert az édesanyja spanyoltanár. Evelinnel egyébként Zalaegerszegen találkoztam először pár éve egy Dharma könyvbemutatón. A galériában Rafael is megígérte hogy elolvassa a regényt. Kiválóan beszél és régóta olvas magyarul is, hiszen évtizedek óta él nálunk, Magyarországon.
Középen Gyárfás Dorka újságíró és Horváth Katalin Fanni fotográfus
Simon Eszter, a WMN szerzője, aki közvetlenül a megnyitó előtt készített interjút a kiállítás apropóján. Ezen a linken a teljes beszélgetés elolvasható https://wmn.hu/kult/62338-szucs-peter-a-dharma-iroja-utazas-kozben-szembesulunk-azzal-hogy-porszemek-vagyunk
Elsa Valle éppen Tarsoly Esztert, a University College London professzorát énekelteti meg.
Gálffi László Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja a Mangóárust választotta.
Füzesi Judit, a Hungaropharma vezérigazgatója és Szűcs Péter
Bori Dusík és kislánya
Zsolt Péter színháztörténész és Éri Ildikó, a Műcsarnok munkatársa
Bartha Zsigmond Gabriella gyógyszerész és Riedl Adrienn, az Unipatika Gyógyszertárak társtulajdonosa
Itt is köszönjük a Havana Club egészestés Cuba Libre kóstolóját!
Gyárfás Dorka régi kedves barátom, ha akartok jót olvasni tőle filmekről, akkor ajánlom a hírlevelét: https://dorkagyrfs.substack.com/
Sályi Zsófia és Erdész Barna, az East of Eden Galéria tulajdonosai és kisfiuk, Marcell
Balra Kocsis Anita, középen Újvári Ernő és Tóth Rita, a Pernod Ricard brandmenedzsere.
Mucsi Mesi, a Capa Kortárs Fotográfiai Központ kurátora, a hazai művészeti élet egyik legbefolyásosabb szereplője
Középen Vásony Nóra, a Zerocom Agency vezetője, balra Maurice Janssen, a Crowne Plaza Budapest General Managere
Baksay Alexa Oregonból, az Egyesült Államokból, Tina pedig Dél-Afrikából érkezett Magyarországra.
Középen Bibi, tőle jobbra Lami Juli, a Nők Lapja újságírója
Halász Rita, a Margó – díjas Mély levegő című regény szerzője kisfiával, Matyival érkezett a megnyitóra.
Úton, 2018. Provincia de Pinar del Río, Cuba
 
“A közeli Hotel Inglaterra irányába és a fákon túli tereket már friss fényben fürösztő napsugarak felé igyekeztem a sétányon. Az omladozó házfalak és a szétmálló út egymásba keveredő porát felkavarva egy súlyos kapu csapódott ki a sétány egyik házának falából.
 A dühödten kivágódó ajtószárnyak sötétjéből egy fiatal lány lépett elő. Megjelenésével végleg eloszlottak a hajnal utolsó párái. Ragyogva lépett ki az utcára, mint egy jelenés. 
–  Nem tudsz aludni, mi? – kérdezte bizalommal teli mosollyal.
–  Fényre vadászom. – válaszoltam meglepett arccal, indoklásképpen felmutatva a két kézzel markolt kamerámat. Kihívóan nézett a lencsébe, meglepő módon azt éreztem, hogy kivételesen még én nem tartok ott, hogy exponáljak. Éreztem, azt várja, hogy most én kérdezzek tőle valamit. 
Te hogyhogy ilyen korán kezded a napot ma? – kérdeztem bambán.
– Pont, hogy most végzek.  – válaszolta rejtélyesen.
– Reggelig dolgoztál? – kérdeztem elkerekedő szemekkel. 
– Éjjeliőr vagyok. – buggyant ki belőle a nevetés. 
– Wow! 
–  Ne gondolj bele túl sokat. – mondta, miközben megrázta maga előtt a feltartott mutatóujját.  
– Még nem találkoztam éjjeliőrrel.
–  Ötkor végeztem, már nem dolgozom. Este leszek újra éjjeliőr. – mondta olyan öntudattal, mintha a La Tropicana revütáncosa lenne, mégpedig az, aki éjszakára pillangóvá változik.” 


(Részlet az East of Eden Galéria falán is olvasható, Havannában játszódó novellából)
 
 
Elsa Valle, Laczkó Mónika és Piringer Patrícia
Horváth Katalin Fanni fotográfus, jó szívvel ajánlom a munkáit is megtekintésre https://horvathkatalin.com/
Che, 2016. La Habana, Cuba
Trópusi virág, 2016. Provincia de Pinar del Río, Cuba
Sebestyén Sára művész és Pálffy György építész
A képen jobbra Tiefenthaler Eszter, a Vince magazin szerkesztője
Bal oldalon Kepes Judit Rómában élő fotográfus, középen Gyuricza Eszter, a Libri Könyvkiadó kiadóvezetője
Középen Melegh Noémi Napsugár @menonaphotography a Telex fotósa, akit idén négy kategóriában és két különdíjjal is elismertek a 42. Magyar Sajtófotó Pályázaton, tőle jobbra Bácsi Róbert László dokumentarista fotográfus. A világ különböző pontjain készített munkáit szeretettel ajánlom a figyelmetekbe https://robertbacsi.com/
Szűrszabó Péter, Abodi Dóra és kisfiuk, Orion. Dóra legújabb kollekcióját itt nézhetitek meg https://abodi.it/startpage
A Remind tulajdonosa, Szilágyi Gábor és a magazin lapigazgatója Galamb Eszter https://remind.hu/
Tarsoly Eszter, London University College School of Slavonic and East European Studies associate professor és Tóth Krisztina író
Bácsi Róbert László dokumentarista fotográfussal
Erkel Bálint filmkészítő és Szűcs Péter
Fügedi Szilvia jogász és kislánya

A kiállítás fő támogatója:

A bejegyzésben látható fotókat Sárközy Mariann, Boldizsár Tamás, Fényes Gábor és Trunkó Edit készítette.