Az eredeti tervem az volt, hogy elvonulok egy hónapra ezen a nyáron, de a váratlan fordulatoknak és a kinti találkozásoknak köszönhetően a csendes szemlélődésből végül kalandokkal teli emlékezetes vakáció lett. Először egy arisztokrata család villájában laktam kertgondozásért cserébe majd egy lovasfarmon az Etna tövében. Felfedeztem Siracusát, Taorminát és Palermót, ezekből a városokból ajánlok jó helyeket ebben a blogbejegyzésben.

A Fontana di Diana Siracusában, Ortigia szigetén. A városba könnyű beleszeretni, vonattal elérhető Cataniából is, oda pedig könnyedén el lehet jutni Budapestről.

Már most úgy gondolok vissza az elmúlt, kint töltött hetekre, hogy sikerült kipihennem az elmúlt hat évet. A PetersPlanet indulása óta, tehát több mint hat éve nem fordult elő velem, hogy csak úgy elaludtam a parton a tenger hullámait hallgatva és szépen egymás után elolvastam azokat a könyveket, amik jó ideje várnak arra, hogy végre elmerüljek bennük. Egy Kazuo Ishiguro regényt egy siracusai vendégszobában, egy Elif Shafak regényt pedig egy palermói lakás könyvespolcán hagytam, remélem, hamar rátalálnak a magyar olvasók, nagyszerű regények. A szicíliai találkozások, hangulatok és párbeszédek élményei nagy valószínűséggel vissza fognak majd köszönni a készülő könyvemben, ebben a blogbejegyzésben pedig hasznos tudnivalókat és általam kipróbált helyek ajánlóit gyűjtöttem össze. Remélem, hasznát veszi majd az összeállításnak az éppen Szicíliába készülő olvasó.

A Borgiák történetét sokan követték itthon is. Ezt a fotót a Borgiák katélyából fotóztam Siracusa főterén. Páratlan élmény az eredeti bútorok között sétálni, a hét eurós belépőért pedig egy jégbe hűtött „olasz pezsgőt” is kapunk, ha kedvünk tartja, a Borgiák hálószobájában is elfogyaszhatjuk. Alkonyatkor, vacsorára hangolódáshoz a legjobb program szerintem. Via Pompeo Picherali . 10. Ortigia, Siracusa.

Ha nemcsak élményeket, hanem olasz sérót szeretne az ember Siracusában, akkor a vasútállomástól pár percre lévő kis barber shopot ajánlom, benne pedig Nick-et, aki a hajvágás során az anyukáját is bemutatta nekem. Szicília szigetén a nagy meleg miatt korán indul a nap, a délután miatt pedig a sziesztára is mindenhol számítanunk kell. A Barber Shop például reggel fél kilenckor nyit, félután egykor zár, majd délután négytől este nyolcig újra nyitva van. Via Francesco Crispi, 12. A férfi hajvágás 18 euro, és kaptam számlát is.

Cicero mondta, hogy Siracusa hatalmas és gyönyörű görög város, az ő mondata jutott eszembe Apollón templománál. Mellette van egy ivóvízkút, ahol friss és hűvös ivóvízzel utántölthető a kulacsunk.

Ő Graziano, tőle béreltem szobát egy éjszakára Siracusában. Kirobbanó energiával fogadott. Az otthona teli inspiráló történetekkel, családi fotókkal és a saját alkotásaival. Mivel úgy éreztem, Siracusából nem elég egy nap, újrafoglaltam nála még egy éjszakát az Airbnb-n. Reggel a konyhában, a kávéfőző mellett egy tíz eurós bankjegyet és egy kedves angol nyelvű levelet találtam. Inglese italiano traduttore programmal készült, a lényegét összefoglalom nektek. “Köszönöm, hogy még egy éjszakát itt töltesz az otthonomban. Ezt a tíz eurót azért adom vissza, mert nem lenne fair kétszer elkérni, ugyanis egyszer fogok takarítani. Van friss gyümölcs a hűtőben, egyél reggelire. Én úszni mentem a tengerre, remélem, találkozunk és beszélgetünk még, mielőtt tovább utazol, élvezd Siracusát, Graziano

Siracusában az a legjobb, hogy a városi séták során bármikor belesétálhatunk a hűsítő habokba valamelyik városi strandon, van szikláról ugrós és aprókavicsosról belesétálós verzió is.

Ő Concello, idén volt hat éves, ha vele járjátok be Siracusát, akkor üdvözlöm, a város legjobb fagyijánál feltétlenül álljatok meg, Voglia Matta, Corso Umberto, 34.

Ez a kép már Taorminában készült, szintén könnyedén elérhető vonattal Siracusából vagy Cataniából is, romantikus, csúcsszezonban turistáktól nem véletlenül túlcsorduló, de kihagyhatatlan állomás Szicília szigetén.

Palazzo Duchi Di S. Stefano reneszánsz palotája Taorminában.

Taormina szerintem legjobb fagylaltja, Gelato Mania, Corso Umberto 7

A Csontváry Kosztka Tivadar híres képéről jól ismert görög színház Taorminában.

Castelmola Taormina fölött van, aprócska falu a magasban, azt ajánlom, hogy gyalog menjetek föl, még ha nagyon nehéz és meredek is az út.

Ez a gyógyító angyal az időszámításunk szerinti első században készült, egy eldugott kápolnában találtam rá Castelmola felé menet a hegyoldalban.

Egy taorminai kisboltban lépett mellém Ági azzal a kérdéssel, hogy én vagyok – e Szűcs Péter, mert hogy ő Dharma és PetersPlanet olvasó. Nagy öröm volt váratlanul találkozni Taorminában, ez a fotó ezt a pillanatot őrzi.

Ez a kép már Palermóban készült. Könnyű volt beleszeretni. Ismeritek azt az érzést, amikor először jártok egy városban, mégis olyan, mintha jól ismernétek, mintha csak hazatértetek volna? Nekem az egyik ilyen város a világon Havanna, a másik pedig Palermo.  A városban érezni Latin-Amerika hangulatát, talán a 300 éves (1400-1700) spanyol uralom miatt is lehet ez olyan intenzív.

Az arab negyedben a szomszédaim mesélték, hogy ők maguk sem tudják, hogy tunéziai, spanyol, arab, olasz vagy török vér folyik az ereikben, de az egyértelmű, hogy büszke szicíliaiak. A városban egyszerre éreztem magam Latin-Amerikában, Indiában, Afrikában , Európában és otthon, eszembe jutott Havanna, Buenos Aires, de még a nagyszüleim faluja, Biharnagybajom is, ahol szinte az összes gyerek és kamaszkori nyaramat töltöttem. Palermo tele van lélekkel és történetekkel, nekem nagyon jól esett elveszni ebben a városban.

Saját készítésű vacsora Palermo arab negyedében a teraszon. Az alapanyagok a Mercato del Capo-ról származnak, mindegyik vásárlás, minden hozzávaló emlékezetes találkozás is, egy-egy új történet, amit tovább lehet majd mesélni. Az erkélyen tálalt pisztáciapesztós tészta elkészítésének az ötlete is a piacon született, a helyiekkel való ismerkedés és vásárlás közben. Abból a csodás paradicsomból egy euro egy kiló.

Szomszédasszonyom az arab negyedben, Lina.

Palermo szerintem legkedvesebb kézzel festett cipész cégére és a mestert, Antimo Palermo történelmi belvárosában. Amikor a fotót terveztük, megkérdeztem tőle, na és miből derül ki, hogy Olaszországban vagyunk? Rögtön magához vett egy csizmát és azt mondta : Ebből.

Ebben a városban van Szicília legnagyobb és legidősebb fikusza, az egyik a város botanikus kertjében, a másik pedig a főtéren, a Piazza Marinán. Ha nincs időd elmenni a botanikus kertbe, a Piazza Marina ugyanazt az élményt adja, csak nem kell érte tíz euro körüli belépőt fizetni.

Ha csak egy barokk templomba tudsz elmenni Palermóban, ez legyen az, közel a híres Ballaro piachoz keresd a Chiesa di Casa Professát a Google maps-en. Csodálatos!

A legjobb pizza Palermóban a Fridában van. Mivel ezt sokan mások is tudják, csak foglalással lesz asztalod. Minőségi szicíliai pizza és ha éppen úgy akarod, plusz két euróért teljes kiőrlésű lisztből is kérheted. Piazza Sant’Onofrio, 37. (kedden zárva) www.fridapizzeria.it

Egy kis szicíliai faluban, Piedimonte Etneo egyik lovas farmján, egy több évszázados családi birtokon találtam ezt az egymásba kapaszkodó két tölgyfát. A Dharma egyik mondata jutott eszembe róla. “Úgy tartották, a fában két egymástól elszakadt lélek született újjá és fordult termőre egy öröknek ígért ölelésben.” Amikor közzétettem a fáról készült fotót a PetersPlanet oldalán, másnap egy hasonló kép várt a mailboxban Andreától. A Dharmát hozta magával a nyaralására olvasni és ugyanazon a lovas farmon szálltunk meg. Köszönöm a fotót Andrea!

Kétségtelenül életem egyik legfinomabb fagylaltját tartom a kezemben, amit egy párasztalos pici szicíliai falu kézműves cukrászdájában találtam. A falucska az Etna lábainál fekszik, Piedimonte Etneo a neve. Az itt jelenlévő arisztokrata elegancia és a nemes egyszerűség mellett azt is érezni, hogy a település hamarosan az enyészeté. Busz vagy vonat nem jár ide, minden második ház vagy villa eladó, az egyetlen étterem este ötkor nyit, a szupermarket a korai szieszta után pedig délután négykor. Ez az a vidék, ahol egy euróért is kínáltak házakat, a fennmaradásért-megmaradásért küzdve, de szerintem nem akartok olyan szigorú feltételekkel birtokot venni itt. A fagylaltot két euróért vettem, pisztácia és mogyoró. Amikor belekanalaztam és szétolvadt a számban az első falatka, önkéntelenül felordítottam a gyönyörtől. A körülöttem lévők arcáról azt olvastam le, bolond idegen. Valami hasonlót éreztem én is, amikor először hangos helyieket figyeltem meg az utcán. Megdicsértem a fagylaltot egy mozdulattal, majd miután megéreztem, hogy életem egyik legjobb fagylaltjával van dolgom, lassan, óvatosan láttam hozzá, majd az olvadás jeleit látva egyszerűen behabzsoltam az egészet. A kis cuki címe olvasható a fagylaltos tégelyen arra az esetre, ha valaki közületek szintén az Isten háta mögött jár és szeretne egy jó szicíliai pisztáciát szicíliai mogyoróval.

Ha hozzám hasonlóan te is transzfervárosnak használod Cataniát (sokkal, de sokkal több van benne, ezt az ott töltött páróra alatt megéreztem) és ennél egy igazi házias szicíliait jó áron, akkor keresd Rosannát, 1962 óta főz rendületlen örömmel, De Fiore, Nuova Trattoria del Forestiero, Via Coppola, 24.