>

Három ország, összesen két hónapnyi Közép és Dél-Amerika élményanyag, három memóriakártya, két hónapnyi előkészület, elmondhatatlanul sok szervezés, sok szenvedély, két támogató, két kurátor és még több tehetséges, segítő szándékú ember és jó barát segítségével nyerte el végső formáját a Kuba, Kolumbia, Ecuador – Latin Amerika lelke című fotókiállítás anyaga, ami az év első felében két hónapig volt látható Budapesten, a Hadikban. Az első gratuláció az első látogatótól, Korniss Péter fotóművésztől jött, amire azért vagyok különösen büszke, mert sokat tanultam tőle Stalter György és M. Horváth Judit fotósiskolájában. Boldogan és bátran mondhatom, hogy jó hangulatú, derűvel, életörömmel teli megnyitó volt, íme néhány pillanata. 

Bosznai Tibor a Hadik tulajdonos – alapítója és Ott Anna, a Hadik művészeti vezetője, akik meghívták Szűcs Pétert és a Dél-Amerika lelke című kiállítást

 

Gálffi László színművész

 

Farkas Franciska színésznő és Takács Vilmos (Vilkó) gitáros at Ganxsta Zolee és a Kartel

 

Juhász Anna irodalmár, akivel már most készülünk a fin issage-ra, egy Kepes Andrással közös estre március nyolcadikán. Anna vásárolta meg az első képet is, a Hajnali hajmosás címűt.

Ez a flyer a kiállítrás finisszázsához készült, a Hadik Irodalmi Szalon és Juhász Anna egy igazán emlékezetes estét állított össze a két képen látható utazóval.

Trokán Nóra nemcsak színésznő, hanem portrékat is fotóz

 

 

Pályi Zsófi és Hirling Bálint fotósok, a kiállítás kurátorai és Hankó Viktor újságíró

Kurucz Andris brazil és afro DJ mixe kísérte végig az éjszakát

Etentuk Inemesit, az ARTLOCATOR magazin főszerkesztője, a magazin a Dél-Amerika lelke című kiállítás exkluzív médiapartnere

Vágó Réka divattervező és Korentsy Endre, a Müpa produkciós igazgatója

Tiefenthaler Eszter, a Marie Claire magazin vezető szerkesztője és Alan Salisbury, aki Londonból érkezett a megnyitóra

 

Vértes Lívia az InStyle magazin művészeti vezetője és Tóth – Szántó Krisztina, a Marie Claire magazin szerkesztője

Stalter György fotográfustól és feleségétől, M. Horváth Judittól tanultam fényképezni, a képen Stalter Györggyel a kiállítás képeinek címeivel szórakozunk

Kerekes Vica színésznő

Lipták Tímea, a Centrál Média Csoport magazindivíziójának vezetője, a National Geoghraphic magazin lapigazgató-főszerkesztője a szülési szabadságról érkezett a megnyitóra

Mojzes Nóra lakberendező és Mojzes Nóra divattervező

Füzesi Gábor jóbarátom, aki az egyik legjobb travel mate -em is évek óta

 

Demeter Endre borász, aki saját készítésű pezsgőjével egyenesen Mádról érkezett

Randevú a képek alatt a Hadikban, ez a kedves pár Kubába készült és magukra ismertek a meghívón szereplő párban, ezért eljöttek randevúzni és megnézni a Latin Amerika lelke című kiállítást.

Ez már a kiállítás utóélete, az első limitált, számozott, aláírt példányok elindultak az új tulajdonosaikhoz

Anyukám Berettyóújfaluból érkezett, mindketten nagyon örülünk annak, hogy boldognak látjuk a másikat.

Mivel a lakásomat felajánlottam a francia vendégeimnek a megnyitó napjára, mert rendszeresen couchsurfingelek náluk Párizsban, a megnyitó utáni éjszakán a Sofitelben aludtunk anyukámmal, ott tudtam meg, hogy ez volt az első éjszaka az éeltében, amit hotelben töltött

 

Tavaly nyáron azért mentem vissza Kubába, hogy az első fotósprojektemet, a Waiting for Obama címűt folytassam. Kíváncsi voltam, mi változott a Barack Obama történelmi látogatása utáni évben a karibi szigetországban. Kolumbiába is másodjára mentem vissza tavaly, de most először kamerával a kezemben, és nemcsak a kedvenc íróm, Gabriel García Márquez, hanem a kolumbiai esőerdőben élő indiánok miatt is. Célom volt, hogy megtapasztaljak és meg is  mutassak valamit az ő bölcsességükből. Szerintem ezek a közösségek, a természettel harmóniában élő emberek tudnak valamit, amit a nyugati civilizációban élők közül sokan már elfelejtettek vagy elveszítettek.

Ecuadorban tavaly jártam először. Ott tanultam azt a többjelentésű, inka eredetű szót is, hogy PACHACÚTEC. Azt is jelenti, hogy Isten, azt is, hogy tíz, de a körforgást is ezzel a szóval fejezik ki. Az ott élő indiánok szerint a ciklusok 500 évente változnak, és a változással együtt kezdetét veszi egy teljesen új korszak. Szerintük ez a változás már elkezdődött, és most az ő javukat fogja szolgálni. Egyre többen akarják tudni például, hogyan élnek, mit tudnak ők, akiket az elzártság és a közösséghez való tartozás már többször megmentett a történelem folyamán. Mindhárom országban azt hallottam, hogy a hit, az egymásért érzett felelősség, a közösség ereje és a környezetkímélő, fenntartható fejlődés a jövő és az élhető világ kulcsa. Azt is éreztem, hogy ami egyeseknek elsőre elmaradottnak, harmadik világbélinek tűnhet a nyugati világból nézve, az valójában progresszív és nagyon is korszerű megközelítés, még akkor is, ha történelmi vagy gazdasági okokra, kizsákmányolásra és a túlélésért folytatott küzdelemre vezethető vissza.

 

Nagyon sokat kaptam Dél-Amerikától. Képes vagyok például egyszerűen csak örülni annak, ami (aki) van. Intenzíven megélni a pillanatot, vagy hinni, jelen lenni, amit sokan szép lassan elfelejtünk. A Kuba, Kolumbia, Ecuador – Dél-Amerika lelke című kiállítás képeivel ezt a meghitt, elzárt és nagyon szerethető világot szeretném megmutatni.
Elsősorban derűt,  érzékenységet, természetességet, de egyfajta minőséget is.

Majd húsz évvel ezelőtt, talán másodéves egyetemista lehettem, amikor szerkesztőasszisztensként dolgoztam egy tévés produkcióban.
A Milleniumi mesék az ország nagyjait mutatta be. A műsor szerkesztője kérdezte tőlem, hogy kit javasolok, akiről forgathatnánk. Sok egyéb mellett, André Kertész nevét is említettem, aki át is ment a rostán. Tisztelem az ő munkásságát. Maximálisan egyetértek azzal is, amit nemcsak mondott, hanem képviselt is egész életében, miszerint az objektívet megcsalni nem lehet.

“Ha az érzés nem őszinte, a meglátás csak kitalált, mesterkélt, az objektív pontosan reprodukálja, sőt fokozza a mesterkéltséget.” – fogalmazott André Kertész. Szerintem ez mindennel így van, ami nem igazi, az egyszerűen nem jön át. Ideig – óráig lehet csak megtéveszteni embereket, de szerintem semmiképpen nem tud maradandó és értékes lenni az, ami hamis.

 

Kertész mondta azt is, hogy “az élmény az enyém, így minden képem elsősorban önmagamnak szól, még ha másnak is készül…. Amatőr vagyok és az is maradok egész életemben. A fotográfiában nagyra értékelem a dolgok jellemző tulajdonságainak lényeges vonásainak rögzítési lehetőségét. A fotós művészete szakadatlan felfedezés, mely sok időt és nagy türelmet követel. A fotó szépsége az igazságából fakad.”

Egyetértek minden André Kertésztől idézett szóval. Gondoljunk a barátságra, a szerelemre, vagy bármilyen kapcsolódásra de gondolhatunk akár a hírekre is. Arra, hogy mit ér, ha igazi, és mit ér akkor, ha nem az.

A képeimmel is azt szeretném megmutatni, amit az írásaimmal a PetersPlanet.travel utazási magazinban. Azt, ami igazi és autentikus. A Latin -Amerika lelke című kiállítási anyagból remélem, hogy mindenki haza tud vinni egy érzést vagy egy gondolatot abból, amit Latin Amerikából hoztam haza Európába.

Köszönöm az Air France/KLM segítségét is, nélkülük nem lenne kiállítás, azt pedig különösen köszönöm nekik, hogy már akkor mellém álltak, amikor még nem lehetett tudni, hogy mi lesz az egészből, amit elképzeltem. Hasonló értékek mentén gondolkodunk, még ha más is a motivációnk. Hiszünk a fenntartható fejlődésben, az európaiságban, de nyitottak vagyunk mindarra, amitől jobb lehet a világ.

Dél – Amerika szerintem jelenleg a világ egyik figyelemreméltó pontja. Elsősorban azért, mert szívvel és lélekkel teli, és ez már csak kevés helyen van így a világban. Az alkotáshoz pedig talán ezekből kell a legtöbb. Minden más jön magától, ha az ember az igazat mondja vagy mutatja, bárhol is járjon. 

AZ EGYSZERŰSÉG DICSÉRETE – ÉLETKÉPEK ÉS PORTRÉFOTÓK BIHARNAGYBAJOMBÓL

Büszke vagyok a gyökereimre, arra, amit a nagyszüleimtől, szüleimtől és a falujuktól kaptam. Ők mindannyian Biharnagybajomban születtek vagy nőttek föl, sokan ma is ott élnek, egy kicsi háromezres lélekszámú Kelet – Magyarország-i faluban.

Minden gyerekkori nyaramat a nagyszülőkkel töltöttem az akkori Zalka Máté, most már Pákász utcában. Nagy kártyázások, nevetések, szilvaszedés és almás lepény, a lehető legközelebbi kapcsolat a természettel és velük, a nagyszülőkkel, ami először eszembe jut. Arra is emlékszem, hogy egy ágyban aludtunk mi négyen, a bátyám és a nagyszüleim, amikor kisgyerekek voltunk.

Most, a fél világot bejárva békéért, biztonságért, szeretetet adni és kapni jövök haza, és büszkén mutattam meg Kubában és Iránban készült portréimat egy fotókiállításon Biharnagybajomban, a Művelődési Házban.

Biharnagybajomban, a nagyszülőkkel elköltött vasárnapi ebéd mellől indultam el ezen a nyáron, még júniusban, a kezemben egy professzionális kamerával, hogy – akárcsak a világ bármelyik távoli, egzotikus pontján járva – felfedezzem magamnak annak a helységnek a lakóit, ahol egyébként otthon vagyok. Nagybátyámmal, Pistával biciklire ültünk, bemutatott, akinek csak tudott, elvitt mindenhová, ahol még nem jártam eddig soha. Először azokat kezdtem el fotózni, akik a legközelebb állnak hozzám, majd azokat, akik a nyitottságra nyitottsággal reagáltak és ismeretlen idegenként is olyan szeretettel fogadtak, mintha a családjukhoz tartoznék.

Szerintem az csak jót hozhat, ha az ember a saját környezetét egy olyan ember szemével is látja, aki frissen néz rá arra, amit ő már megszokott. Egyszerűen azért, mert így meg lehet mutatni azt is, ami észrevétlenül megszokott, pedig figyelemre méltó. Remélem, még sok helyen meg tudom mutatni őket. Külön köszönet Pályi Zsófia fotográfusnak, akit kurátornak kértem föl a Biharnagybajom projekthez és aki végül 14 képből álló kollekciót válogatott össze a szabadtéri fotókiállításhoz. A kiállított 14-ből válogattam most a személyes kedvenceimből ebben a bejegyzésben bízva abban, hogy az anyagot, illetve a történetek folytatását abban a városban, Budapesten is meg tudom majd mutatni, ahol több mint húsz éve élek már.

Somogyi Zoltán, becenevén Iszonyú, aki a közmunkaprogramban gyékénykosarat fon a Bajomi Portéka márkanév alatt. Eredetileg mozdonyvezető, a kezében lévő virágot saját bevallása szerint a jegyző asszonynak lopta.

A képen szereplő hölgy beceneve, Paszuly , a gyermekével ült nekem modellt abban a házban a Szűz Mária kép alatt, ahol az édesanyja, Matild lakik

Jóska bátyám kapára támaszkodva megpihen a dédnagymamám egykori kertjében, ahol ebben az évben kukoricát vetett

Nagymamám frissen szedett virágokat válogat a temetőbe

Éles Gyuszi álma hogy juhászbojtár legyen

Történetekkel, feszültségekkel, megható pillanatokkal, nyitottsággal, szépséggel és értékekkel is találkoztam abban a rövid időszakban a faluban, amíg a képek készültek. Természetesen a projekt nem áll meg itt, sok izgalmas emberrel, megfejetendő történettel kerültem kapcsolatba, szeretném tovább mélyíteni ezeket az összetartozásról és együttélésről szóló történeteket. Itt köszönöm a Nikonnak, hogy a projekthez kölcsönadott egy olyan kamerát, amivel el tudtam készíteni ezeket a képeket.

Vendégségben Makula Gyöngyiéknél

Anyám és nagyapám

A szabadtéri fotókiállítás kiállítás ma (július 14) délelőtt 11 órakor, Kusturica filmekből ismert zenével, rézfúvós bandával nyílt meg a Biharnagybajomban, a falunapon. Az egyik legszebb nyári napnak választottuk a barátaimmal – akik közül volt, aki a szomszédos Bárándról, de volt, aki Londonból érkezett a megnyitóra – és a családommal, mert már akkor tudtuk, hogy erre mindig emlékezni fogunk, amikor benne voltunk a történetben. Nincs annál nagyobb öröm, mint örömet okozni egy kis falu lakóinak, akik talán attól, hogy egy szabadtéri fotókiállítás alanyaiként szerepelnek a saját falujukban, elhiszik, hogy ők is ugyanolyan értékes emberek, mint bárki más, aki máshová született a világban vagy az országban.

A fotó és boldog modellje a megnyitón, olyan jó boldoggá tenni egy egész falut és annyira nem kell sok hozzá, egy kreatív ötlet, tisztelet és mindenki sokáig emlegeti a közösségi élményt.

A kólásüvegben házipálinka van 🙂 Barátaim Londonból érkeztek Biharnagybajomba a szabadtéri fotókiállítás megnyitójára

A szabadtéri kiállítás megnyitójára rezesbanda érkezett

Nagyapámmal és anyámmal, hasonlítunk egymásra

Pista bátyám, nagymamám öccse, akivel biciklire pattantunk és elindultunk egy vasárnapi ebéd után hogy bár mindketten otthon vagyunk benne, megismerjük másképpen is a benne lakókat