Jordánia tele van misztikummal és szépséggel. Persze ez a szépség leginkább azoknak tárul fel, akik fogékonyak arra a különleges világra, ami az országban jelen van. Képzeljük el, hogy Jordániában konkrétan azon a hegyen is állhatunk, ahonnan az Isten megmutatta Mózesnek az Ígéret Földjét és abban a folyóban és ott is megmosakodhatunk, ahol Keresztelő Szent János megkeresztelte Krisztust. Szerintem az elsők között foglaltam a nemrég startolt Budapest – Ammán járatra, hét éjszakát és hét napot terveztem eltölteni az országban és azt hittem, ennyi elég is lesz, hogy mindent megnézzek, amit csak szeretnék. A Vörös és a Holt tengert, Petrát, Wadi Rum beduin törzseit a sivatagban és a Szentföld fontos zarándokhelyei közül is néhányat. Hamar kiderült, hogy alapos előkészítéssel egy hét is elég lehet a legfontosabb látnivalókra, de az is, hogy az elmélyüléshez ennél természetesen egy kicsit több időt kell Jordániában tölteni. Az első kinti bejelentkezésem után elárasztottak a kérdésekkel az olvasóim közül az országba készülők, de a túrám során az is kiderült, hogy Magyarországon két ember létezik, aki már járt Jordániában és aki oda készül. Remélem, megkönnyítem a felkészülést néhány friss tapasztalattal és tudok néhány konkrét tippet adni, hogy az oda készülők jól használják az idejüket.

Szerencsém volt, hogy délután fél négykor éppen senki nem állt a Treasury előtt, és elkészíthettem ezt a nyugodt hangulatú képet Petrában

Naplemente a Kempinski Hotel Ishtar infinity pooljából a Holt tengerrel, a Dead Sea mindössze hetven kilométerre van Ammán repülőteréről, 30 – 35 JD a taxitarifa

A háttérben látható kis beduin sátorkunyhók egyikében töltöttem lát éjszakát, és mivel low season van, teljesen egyedül, óriási önismeretei élmény, mindenkinek ajánlom, hogy tesztelje, hogyan éli meg ezt a helyzetet

A sivatagban lakó beduin törzsektől tudom, hogy az első nagy magyar áradat 2006-ban érkezett Jordániába, amikor a direkt repülőjárat még nem Ammánba, az ország északi fővárosába, hanem a Vörös tenger partján délen, a Hollywood-i szuperprodukciók forgatási helyszíneként már jól ismert Wadi Rum – tól mindössze két órányi autóútra fekvő Aqabába érkezett. Magam is meglepődtem, amikor Petrában élő beduinok arra, hogy Magyarországról érkeztem magyarul reagáltak, idézem, „szeretlek drágám”, amire azért kaptam fel a fejem, mert szinte Latinovits Zoltán stílusában hangzott el a mondat, tökéletes fonetika, hibátlan hangsúly.

A beduinoknak szabad rendszám nélkül is vezetniük a sivatagban, de csak fehér és egy bizonyos típusú autót

A sivatag első virága, latinul Silene villosa, mint a @PetersPlanet.travel egyik Instagram követőjétől, @kulumatue-től megtudtam

A sivatagban azt is megtudtam, hogy egy magyar asszony 25 évvel ezelőtt feleségül ment egy beduinhoz, akivel azóta is boldogan él, akkor eszembe jutott a Szeretlek Drágám, és hogy az is lehet, hogy van kapcsolat a magyar vonatkozású szerelmi történet és a hibátlan kiejtés között. A magyar asszonyt sajnos nem találtam meg, pedig jó sztori lett volna, de nem adom fel a keresést. Megtudtam, hogy egy világhírű önéletrajzi regény is szól egy Új Zéland-i asszony és egy beduin férfi házasságáról (Marguerite van Geldermalsen a szerző, Married to a bedouin a könyv címe, magyarul még nem olvasható) de Wadi Rumban eltöltött ‘authentic bedouin experience’ néven foglalt Airbnb élményeben egyik helyi házigazdám egy Kate Winsletre hasonlító  szintén Új – Zéland-i hölgy szerelmi történetébe is belepillanthattam.

Ezt a nemek közötti egyenlőséget hirdető graffitti-t Ammán hipszternegyedében, a Rainbow Streeten fotóztam.

Bal oldalon Abdullah, aki ezen a héten nyitotta meg sátrát az Airbnb-n, szeretettel ajánlom, mert jó ember és nem turistacsapda, hanem valódi vendégszeretetet ad mindenkinek, így találjátok, ha keresitek: Bedouin Tent in the middle of the dessert

Jordánia és a beduinok tehát tárt karokkal és széles mosollyal várják a nyugatról érkezőket és bár angolul nem beszélnek olyan sokan, mint gondoltam volna, Jordániát vendégszerető, mosolygós, nyitott és mégis autentikus országnak ismertem meg, ahová még egy körre egészen biztosan visszatérek idén. Hét pontban szedtem össze a legfontosabb látnivalókat és a tapasztalataimat a kérdéseitek alapján.

A kilátás a Nébő – hegyről, ahonnan a Jóisten megmutatta Mózesnek az Ígéret Földjét, Jeruzsálem és Jerikó is látható innen, és a legenda szerint Mózes is itt van eltemetve, II János Pál pápa 2000-ben olajfát ültetett el a hegyen a béke jelképeként

Jordániában az egyik legnagyobb élményem, hogy az országban szinte mindenkinek olyan arca van, mintha a Bibliából lépett volna elő. Ő például Ibrahim, az édesapja országúti kávékifőzdéjében dolgozik, és akkor segített, amikor a legjobban kellett. Konkrétan nem tudtam, hol vagyok, amikor úgy döntöttem, kalandvágyból a stoppolást választom 400 kilométeren keresztül Wadi Rum-ról a Holt tengerig. Konkrétan nem tudtam, hogy hol tettek ki és merre megyek tovább, na, de ekkor lépett színre Ibrahim, aki egy angol szó ismerete nélkül megoldotta a kialakult helyzetet és a megfelelő irányba igazított az édesapjával és egy americano-z is kaptam a nagy ijedtségre, köszönöm Ibrahim és kedves papája a jókor jött kedvességet!

AMMÁN, JORDÁNIA FŐVÁROSA

A világ egyik legrégebben lakott városában egy egyiptomi kopt keresztény srác lakásában béreltem szobát a Rainbow Streeten, és ezt az utcát mindenkinek ajánlom, ha a fővárosban keres szállást. Közel van a központhoz, menő klubokkal, street fooddal és jó hangulatú éttermekkel van tele és ha ide érkezik az ember, azonnal megérzi, hogy mitől tud rettenetesen izgalmas lenni egy igazán régi nagyváros huszonegyedik századi frissessége.

Nem szabad kihagyni a souk-ot, és nagyon ajánlom a Hamam kipróbálását, egyetlen kozmetikai kezelés sem simította még olyan tökéletesre a bőrömet mint a 25 JD-s nagy kezelés mosdatással, testradírral és masszázzsal. Este hatig nőknek, este hattól férfiaknak van nyitva az Al – Pasha Turkish Bath, ahol én voltam egy helyi ajánlást követve rögtön az első napon. A nagy kezelés részeként egy jéggel kevert gránátalmalevet, vizet és teát is kaptam. Megújulva, felfrissülve indultam a hétnek. Nem messze az Al – Pashától van a város egyik jó hírű török étterme, amit olyan sokan ajánlottak a helyiek közül, hogy végül annak ellenére beadtam a derekam, hogy nem jordán étteremről van szó és nem bántam meg. Kipróbáltam, ezért ajánlom a KONYA-t. @konyaRestaurant az Instájuk, de megadom az utcát is, nem fogjátok megbánni, ha megkeresitek a Shukri Shaa’sha Street-en.

PETRA, EGY A VILÁG MA LÁTHATÓ HÉT CSODÁJA KÖZÜL

Nemcsak Jordániában, hanem a világban eddig látottak közül is az egyik legnagyobb élményem Petra felfedezése. Jó, ha az ember tud néhány hasznos dolgot, mielőtt nekivág. A belépő 50 JD (Egy JD majdnem 400 Ft) ha még nem töltöttünk el Jordániában egyetlen éjszakát sem, akkor 90 JD, ha viszont tudunk a Jordan Pass létezéséről (én nem tudtam sajnos), akkor a belépéshez nélkülözhetetlen vízummal együtt a Petrába való belépő is kedvezményes. Ha tudok róla, mielőtt érkezem, élek vele, mert megéri. Fontos azt is tudni, hogy egy nap alatt az egész történet csak akkor fedezhető fel, ha igénybe vesszük a lovas taxit, vezetett öszvért, vagy rövidebb, de megterhelőbb utakon fedezzük fel a látnivalókat. Én egy teljes és gyönyörű napot töltöttem el a romvárosban, meglepő módon itt ittam Jordániában a legjobb kávét 2 JD-ért. Kardamomos török kávé volt és még mindig a számban az íze, de visszanézve úgy okoskodnék, hogy kétnapos 55 JD-s belépővel alaposan és lassan minden apró részletet megismernék, órákig ülnék az itt látható csúcson abban a beduin sátorban, ahol a látványért egy italt kell csak venni és eltöltenék egy plusz éjszakát a két nap között. Beduinoktól tudom, hogy éjszaklai Petra látogatást is lehet venni, de szerintem ez valószínűleg illegális. A taxi drága, bárhonnan is érkezzünk, én Ammánból választottam egy olyan lehetőséget, ami reggel levisz, estére visszahoz a fővárosba, a JETT-nél, mindössze 18 JD-ért (összehasonlításképpen csak a reptéri fuvar 20 JD).  A Facebookon vannak friss infók a napi utakról és a lehetőségekről, így találjátok: JTT Travel and Tourism, és itt a link és a részletek az összes járatról : http://www.your-guide-to-aqaba-jordan.com/aqaba-to-petra-bus.html.

Petrában mindenképpen érdemes felülről is megtekinteni a Treasury-t, választhatjuk a hosszabb és nehezebb utat (én ezt tettem), vagy a rövidebbet, ahol a helyi kölykök borravalóért mutatják a titkos kis ösvényt.

A keleti és a nyugati stíluselemek találkozása egy beduin fiatalemberen Petrában.

KERESZTELŐ SZENT JÁNOS ÉS KRISZTUS NYOMÁBAN A JORDÁN FOLYÓ PARTJÁN

A Jordán folyónál tett látogatásra emlékszem vissza a legszívesebben egy pár nap után, bár nem vagyok megkeresztelve sem, a Jordán folyóban mégis megmostam az arcom. Leírhatatlan élmény volt éppen ott, ahol Keresztelő Szent János is megkeresztelte Krisztust, és ahol mint a Bibliából tudjuk, megnyílt a mennyország. Több mint kétezer év alatt földrajzi, fizikai és biológiai okokból a folyó már nem pontosan ott folyik, mint azokban az időkben, amikor a kereszténység is született, de ha az ember ott jár vagy járt, akkor megérzi, hogy nem véletlenül ott történt az új vallás születésének egyik fontos mérföldkövének számító rítus, ahol.

A Jordán folyó és a közepén húzódó határvonal, a kép bal oldalán Izrael, jobb oldalán Jordánia

Zarándok keresztények a Jordán folyó izraeli oldalán ahol a rituális megmerítkezések zajlanak

A kegytárgybolt legszínesebb darabjai

VÖRÖS TENGER

Az egyik legtisztább víz, amiben megmártóztam, bár fújt a szél és kicsit hideg is volt, maximálisan megérte a felfrissülés, és ezt ajánlom mindenkinek, aki hozzám hasonlóan szezonon kívül érkezik ide. ,Ezen túl pluszba egy kis túrát az üvegfenekű csónakkal arab popdalok és helyiek kíséretében, több nem fog beleférni az egy napba, de legalább az ember visszavágyik és szerintem abban is van valami jó, ha az embernek nem teljesül minden vágya.

Ez a Kempinski Hotel Aqaba Red Sea infinity pool-ja, szezonban a világosabb csíkon napozómatracok is vannak a vízben, mert csak így élhető túl a napközbeni hőség.

Ő Anas, a Kempinski Red Sea lifeguard-ja, de az infinity pool-t is ő tisztogatja, mondtam neki, hogy annyira természetes és őszinte a mosolya, hogy szívesen megmutatnám otthon, mielőtt lefotóztam, előtte fodrászhoz is ment, igen, nektek akart tetszeni, meg méltón képviselni az országát

A Vörös tenger a Kempinski Red Sea teraszáról kora délután

WADI RUM

Nem véletlenül mindenkinek az egyik legnagyobb élmény, már csak a csend és a burokként ránk boruló csillagos éjszaka miatt is megéri meglátogatni. Ha az ember hozzám hasonlóan autentikus élményeket keres, akkor óvatosan és körültekintően válasszon szálláshelyet a sivatagban. Itt sajnos mellényúltam, mert az autentikusra mentem, pedig a homestay – re kellett volna, de ha visszamegyek a beduinokhoz – márpedig visszamegyek – akkor azt a módszert alkalmazom, ami most is működött volna, ha nem foglalok előre Airbnb-t, vagyis hogy kedves és autentikus beduinok sétáénak oda az emberhez mosolyogva a Visitor Center után következő kis beduin faluban, hogy lenne – e az embernek velük és a családjukkal lakni egy pár napig. Készüljünk arra is, hogy a Wadi Rum sivatagába van belépő is, ha nincs Jordan Pass-unk, 5 JD és a Visitor Centerben lehet megvásárolni.

Az első Wadi Rum inspirációkat az Instán találtam még itthon, köszi, @theconnectedfish, figyelem mindig, merre jársz

Zero plastic fényvédelem, ami a nap és a homok ellen is megfelelően véd

Amikor kinyitottam az ablakot.

Eid, az Airbnb-n foglalt autentikus beduin tábor üzemeltetője, 80 JD-ért ajánlott sivatagi Jeep túrát.

HOLT TENGER

A Holt tenger vízszintje évente egy méterrel csökken, ezért ha nincs mentő ötlet valószínűleg előbb-utóbb ki fog száradni, ezért mindenképpen érdemes addig megnézni és megmártózni benne, amíg van, mert óriási élmény.

A Holt tenger a teraszomról egy kis zoom-mal

Kempinski infinity pool teljes napsütésben

Az arcomon az a hol tengeri iszap van a hotel privát strandján, amit tíz perc fürdőzés után tíz percre magára ken az ember, hogy utána még tíz percig fürdőzzön az extrém sós vízben, a természetes kezelés után megint olyan simának és puhának éreztem a bőröm, mint a Hamam után, azzal a különbséggel hogy itt az ásványok tápláló hatása is azonnal érezhető a bőrön.

Kempinski Hotel Ishtar Dead Sea, szinte birodalmi méretű hotel privát Hol tenger stranddal, ahol az ember elvégezheti magán a háromszor tíz perces híres holt tengeri kezelést. www.kempinski.com ahol az Aqaba Red Sea és a Hotel Ishtar Dead Sea ajánlatai is megtalálhatóak.

ÁRAK ÉS KÖZLEKEDÉS

1 jordán dínár (JD) körülbelül 400 Ft. Jordánia árai nagyjából olyanok, mint itthon (éttermek, street food, Airbnb és szállodák is) de van néhány meglepetés felfelé és lefelé is. Jó ha tudjuk, hogy a belépéshez vízum kell, ami ha az ember kevesebb mint 14 napig tartózkodik az országban a belépésnél is megvásárolható. Én kártyával fizettem és 16ezer forintot vont le a számlámból a tranzakció. Korábban Petránál már írtam a Jordan Pass-ról, amiben vízum és kedvezményes belépő van a fő látványosságokhoz. Jó tudni, hogy pénzváltásnál 5JD a kezelési költség, de 5 JD a pluszköltség, ha automatából veszi le az ember az összeget. (Nekem a 3.5 JD-s bankautomata nem adott pénzt, csak az 5 JD-s). A taxi a reptérről a belvárosba 20 JD, amit ha hamarabb tudok, akkor nem fizetek 22 JD-t csak azért, mert először járok a városban és a taxis ezzel tisztában is van. Ugyanakkor, ha a taxis nem tud visszaadni, mert nincs aprója, akkor mosolyogva bukik 5 JD-t, vállalva hogy nem volt fölkészült, amit egy budapesti taxisról nem tudok elképzelni sem. A távolsági buszok kényelmesek és jó áron vannak (JET), a fő látványosságokhoz már a JETT szervezett útjait ajánlom, egyszerűbb és olcsóbb, mint taxival. Számtalan csomag van és a kis buszokban jó társaság. Libanoni, indiai és örmény arcokat ismertem meg, ami már most tudható, hogy jól jön majd, ha ezekben az országokban járok újra vagy Libanonban először. Autóbérlésről is kérdeztetek, de nincs jogsim és nem szeretem elzárni magam a helyiektől, ezért erre nem tudok válaszolni.

BIZTONSÁG ÉS IDŐJÁRÁS

A legtöbb kérdést a biztonsággal kapcsolatban kaptam, ami azért lepett meg, mert soha nem hallottam Jordániáról hogy ne lenne biztonságos, de nem is szeretek rémtörténeteket guglizni az utazás előtt, mint sokan teszik. Miután a sivatagból kalandvágyból és a helyiekkel való találkozás öröméért 400 km-t stoppoltam, azt mondhatom, hogy semmi olyat nem láttam vagy tapasztaltam, ami aggodalomra adhat okot, de lefotóztam nektek egy tourist police-t is, szerintem ő is örömmel vigyáz rátok. Időjárással kapcsolatban fontos információ, hogy nagy kilengések lehetnek, ottlétemkor nappal 17-20, éjszaka egészen 5-7 Celsius volt, de a sivatagban például ugyanúgy csak egy alsónadrágban aludtam a beduinok dupla takarója alatt a sátorban, mint otthon a budai ágyamban.

Tourist police a Nébó – hegyen, ahol bárkivel szóba elegyedtem, megjegyezte, hogy Jerikó a kereszténység kialakulása előtt 6000 évvel már városként létezett. A fiatalember mögött az Ígéret földje, az Isten is innen mutatta meg Mózesnek.