Zebegény egyik nagy erőssége, hogy közel van Budapesthez. Ha innen indulnánk, egy óra alatt elérjük vonattal de bringával (és autóval) is megközelíthető. Azt tudtam, hogy Zebegény megihleti a festőket, de én azért döntöttem úgy, hogy újra felfedezem, mert a szüleim ott voltak nászúton 1973-ban. Azóta is emlegetik, hogy milyen friss volt ott a levegő. Hátizsákkal indultam el, hogy megérezzem, mi lehetett ott akkor, és miért érdemes odamenni most.

Nem tudom, hogy lázadásból vagy csak a kor aktuális divatjának megfelelően, de anyám miniszoknyában ment férjhez apámhoz a hetvenes években. Amikor a zebegényi utamhoz és ehhez az élményriporthoz kérdezgettem a szüleimet nászútjukról, azt is megtudtam, hogy mi minden és milyen feszített tempóban történt 1973 nyarán.

Anyukám júniusban leérettségizett, július hetedikén két tanú előtt kimondták a boldogító igent, ami után rögtön egy hét nászút következett, ahová vonattal indultak el Berettyóújfaluból. A nászútról hazajőve édesanyám augusztus elsején élete első munkahelyén elkezdjen dolgozni, mint audiológiai asszisztens. A hetvenes években festői Zebegényként (is) emlegetett Duna parti falucska tehát nagy jelentőséggel bírt, valamiben az első valamiben az utolsó is volt, az ott gyűjtött élményanyag tehát
különösen értékes. Azt szomorúan hallottam viszont, hogy egy fotó sem készült. ‘Kisfiam, akkor még nem fotózgattuk egymást, más idők voltak’ – mondta anyukám, amikor egyszerűen nem hittem el, hogy egy felhőtlen nászúton egyetlen kép sem készült, sem közös, sem szóló. Ehhez képest mindenre mosolyogva emlékeznek vissza, ami ott történt. Ha két ember szereti egymást, akkor tényleg nem kell több egy Duna parti kulcsosháznál, amiben főzni is lehet. A pár lépésre található Duna legyen az egyetlen, ahová ki kellett mozdulni az egy hét alatt.

2017-ben az Airbnb-n kerestem szálláslehetőséget, ahol két izgalmas lehetőséget is találtam. Az erdő mélyén madárdalban ébredős Napfény Vendégházat és a hegyen található kanyargó Dunára panorámás kerti medencés Villa Idill-t. A Natura Hill ben még nem jártam, de olyan sokat hallottam és olvastam korábban róluk, hogy úgy döntöttem, valami olyat fedezek fel Zebegényben, ami csak az enyém lesz. A  panorámás medencés mediterrán hangulatú Villa Idillt (Őz utca 2) választottam és milyen jól tettem.

A Villa Idillben ismertem meg annak Frida Kahlo – ra hasonlító indiai festőművésznőnek a történetét, Amrita Sher-Gil nagyon szerette Zebegényt és sokat is járt ott. A Sotherby’s árverésén egy önarcképe 900 millió forintnak megfelelő fontért kelt el, tehát a világ egyik legdrágább magar festője. Eredetileg Dalmaként  hívták, hiszen édesanyja magyar operaénekes, édesapja pedig indiai maharadzsa. Nyolcéves koráig élt Magyarországon, magyar férfihez ment feleségül és 28 évesen halt meg, képei India nemzeti kincsének számítanak.  A Villa Idill falain láttam a híres képeinek reprodukcióját és a boldog békeidők strandolós képei között azt is éreztem, hogy ha egy kicsit jobban odafigyelünk és bátrabban megyünk az egy órányi vonat és autóútra található Zebegénybe, feltámasztható vagy újrateremthető lenne az a sikkes strandolós-hegyi erdőben kirándulós életforma, ami miatt olyan sokan beleszeretnek egy hétvégi kirándulás alatt is Zebegénybe, hogy nyaralót vagy házat vesznek. Sok osztálykirándulást szerveznek Zebegénybe az alföldről, sokan életükben itt látnak először hegyet és van, akinél ez annyira meghatározó élmény, hogy végül Zebegényben telepszik le. A Villa Idill tulajdonosai Szegedről érkezve képzelték el itt az életüket és maguknak építették fel az új otthonukat, jól érezhetően sok szeretettel, de öt év után úgy döntöttek, Újlipótváros jobban passzol a személyiségükhöz. Tőlük hallottam azt a történetet is, hogy egy hétvégi kirándulás alkalmával egy szerelmespár annyira belezúgott Zebegénybe, hogy egy évre kibéreltek egy kis romantikus házacskát, de csak egy hónapig bírták a főváros nélkül (vagy egymással?) Zebegényben.

A vasárnapi vacsorát a vasútállomás közelében található Vasparipában (Zebegény, Petőfi tér 6) költöttük el, hamburgerek, vaslapos grillek  és mexikói specialitások közül arra szavazva, ami Vasparipa specialitás. Szívvel-lélekkel és jó minőségben készült minden, de a legmeghatóbb az a pár asztalos kis étteremben álló kis kredenc volt, ahol a helyi termelők termékeiből lehetett válogatni. ‘Nincs pénzük hirdetni, ezért úgy döntöttünk, hogy segítünk nekik azzal, hogy egy olyan helyen egyszerre mindenkinek a terméke megtalálható, aki a környéken termel. Így fedeztem fel a Ciszterci molostor apácáinak lekvárját, akik Kismaroson termelt gyümölcsből saját maguk készítik ezt a fantasztikus édességet, de nagyon büszkék még a Gabkó Chilire is Zebegényben, mert a készítőjük, a nagymarosi Nagy Gábor saját készítésű csiliszósza díjat kapott egy világversenyen. Ha magunk akarjuk felfedezni a helyi termelők finomságait és történeteiket, akkor a szombat reggel kilenckor startoló Nagymarosi piacot érdemes felkeresnie.  Nagymaroson több százezres luxuscipőt is rendelhetünk az ott élő Párizsból érkezett francia cipésztől, aki arról híres, hogy suszterként is mindent fillérekért megjavít. Úgy érzem, hogy a térség megismeréséhez és felfedezéséhez lassan egy élet sem lesz elég, annyi sztorin jön szembe.

A monostori ízek és történetek után végül Kismarost célzom meg, hogy Veronika nővérrel beszélgessek, de mint megtudtam, váratlanul nem fogad látogatókat, csak előjegyzés alapján. Így már most érik a visszautam Zebegénybe, mert Veronika nővér mellett van még egy csak jobb időben megtapasztalható élmény is, amit nem hagyhatok ki, ez pedig a kishajós révész átkelés. A kis dunai szigeten szalonnát sütőkről eddig csak legendákat hallottam, de elhatároztam, hogy nem megfigyelem, hanem inkább magam csinálom. Zebegényben bőven benne van még a hetvenes évek vadromantikája, de nyomokban megtalálható még az a békebeli festő idill is, ami olyan híressé és kedveltté tette az ezer fős kis települést, hogy nyárra a látogatókkal együtt ötezerre duzzad a lélekszám.

Amit egészen biztosan eldöntöttem, hogy a szüleimmel és a bátyám családjával együtt fogunk ide visszajövünk Zebegénybe a nyáron, és egészen biztos, hogy sok közös fotó is készül majd. Szerintem Zebegény levegője vagy boldogít vagy kisimít, én egy kicsit mindkettőből kaptam.

ZEBEGÉNY TOP HÁROM A TESTNEK ÉS A LÉLEKNEK:

1. Füstölgő Sarok BBQ
Zebegény, Petőfi tér 15.

2. Villa Idill
(nagy baráti társaságoknak vagy jógacsoportoknak is ajánlom,
15 fő is elfér egyszerre a sok panorámás hálószobában)
Zebegény, Őz utca 2.

3. Zebegény főterén van egy Kós Károly tervei szerint készült templom,
modern és klasszikus egyszerre,
itt láttam életem legviccesebb kapcsold ki a telefont felhívását,
a bejárathoz van kitéve és így szól:

Isten nem telefonon hív, kérjük kapcsolja ki telefonját!

Az összeállítás szerkesztett változata a FORBES magazin Travel különszámában jelent meg.